onsdag 4 augusti 2010

Sockerbegär :-(

Under den här resan så har jag fått upp ögonen för hur jag reagerar på socker. Det är ganska skrämmande egentligen att man kan ha ett sånt begär för söta saker inbegripet snabba kolhydrater som knäckebröd, vanligt bröd osv.

När jag håller nere kolhydratsnivån till rivstartsnivå så har jag efter några dagar inga problem alls att avstå från söta saker. Då är mitt begär som bortblåst och undviker jag att stoppa i mig något sött då kan jag hålla på hur länge som helst utan att bli sugen på nåt.

Men äter jag då något som är sött även fast jag inte har något sug så blir jag ändå mer sugen och stoppar jag då i mig nåt mer som är sött så blir det svårare att avstå nästa gång och den onda cirkeln är i full gång (tur att jag har lärt mig något den här gången och har kunnat stoppa det innan det har blivit som det brukar.......)

Under sommaren har jag ätit lite mer kolhydrater än vad jag har gjort de två månader som jag höll på med Beach2010 och märker nu när jag har gått över till rivstartsfasen igen att suget är större nu för söta saker än vad det var när jag höll mig strikt till rivstartsfasen innan sommaren (inte konstigt egentligen men ändock svårt att köpa). Det är för min del alltså svårt att tillåta mig något litet. Nu har jag skött mig bra de här dagarna för att jag vet att efter några dagar så försvinner suget och då är jag ju på banan igen, men det är ju inte mindre kämpigt för det. Som kompensation för det lägre kolhydratsintaget har jag ökat på fettet så att jag inte ska känna mig hungrig - funkar för mig har jag kommit på.

Idag gjorde jag en löksoppa med kyckling i och ostgratinerad i ugnen innan servering - mycket gott och man blev både mätt och genomvarm ;-). Soppa på sommaren är väl kanske inte det allra bästa men verkligen gott. Har ätit både blomkålssoppa och sparrissoppa och kan varmt rekommendera båda två. Har man i några jordärtsskockor i blomkålssoppan så blir det ännu godare :-)

I morse blev det en promenad i regnet. Det var skönt ändå fast turen blev lite kortare än vad den brukar. Skönt att vara igång igen i alla fall med promenaderna!

Jag måste ta tag i att öka mitt motionerande för det är ju egenligen så himla skönt. Jag började ju Wii sports active´s 30 dagars utmaning men kom inte längre än till de tre första dagarna. Måste ta tag i det igen för det var faktiskt riktigt kul och jag kunde verkligen känna att det gjorde nytta för jag hade en grym träningsvärk efteråt.

//Piff

1 kommentar:

  1. Ja det är för gräsligt med det med socker. Det finns ju inga vetenskapliga studier på att socker är beroendeframkallande, men jag ärövertygad om att det bara är en tidsfråga!

    SvaraRadera