onsdag 26 maj 2010

Mors dag tips

Eftersom det är Mors dag på söndag tänkte jag tipsa om en god
GI Chokladkaka som jag provade i helgen.
Jag ska inte inleda er i frestelser men denna chokladkaka är faktiskt god och utan socker och vetemjöl, bra va :-) Jag hittade receptet på Tasteline men modifierade det lite.

GI Chokladkaka 8-10 bitar
125 gr smör
100 gr mörk choklad (ca 70% inte över det)
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 krm salt
(kokos eller krossade valnötter till formen)

Smält chokladen och smöret över ett vattenbad. Vispa äggen med saltet så det blir fluffigt. Vänd i chokladblandningen och grädden i äggen. Smöra en form och bröa med kokos eller valnöttskross. Ställ in kakan i nedre delen av ugnen på 175 gr i ca 30 minuter. Servera med lätt vispad grädde och hallon.
Tips! gör gärna kakan dagen innan för då "sätter sig" den lite och blir mer som chokladtryffel.

Kramar Puff

Ps. Idag hade Piff och jag planerat vår dag lite bättre när vi var på resandefot. Vi hade gjort varsin Wrap, jag fyllde min med tonfiskröra och Piff hade salami, ost och saltgurka i sin. Det är faktiskt riktigt gott och smidigt. Man lär av sina misstag :-)

4 kommentarer:

  1. Det lät riktigt gott!

    Och bara så ni vet har ni inspirerat MIG, jag har ätit wraps till middag varenda dag den här veckan. :) Förvisso med vanligt tortillabröd eftersom jag inte kör någon rivstart, men ändå. :)

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det gott. Vi ses väl på måndag och kan inspirera varandra ännu mera :)

    SvaraRadera
  3. Undrar vad de e för wrap ni äter i rivstrten?

    SvaraRadera
  4. Hej
    vi gör de på basen för oopsiesbröd (det hittar du om du söker på nätet)men vi brer ut hela smeten på ett bakplåtspapper istället för fler små bröd. När det är gräddat och klart delar vi brödet i fyra lika stora delar och sen är de klara för att användas som wraps-bröd :-)

    SvaraRadera